Προϊόντα

Καλάθι Αγορών

VirtueMart
Το Καλάθι σας είναι άδειο.






Υπενθύμιση Κωδικού Χρήστη
Υπενθύμιση Ονόματος Χρήστη
Αποκτήστε λογαριασμό! ΕΓΓΡΑΦΗ



 

ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΞΗΡΟΥΣ ΚΑΡΠΟΥΣ


Η Μεσογειακή διατροφή είναι ένα διεθνώς αναγνωρισμένο μοντέλο διατροφής που σχετίζεται με μείωση του κινδύνου εμφάνισης χρόνιων νοσημάτων όπως τα καρδιαγγειακά νοσήματα (υπερλιπιδιαμίες, υπέρταση, στεφανιαία νόσος), ο διαβήτης τύπου 2 και ο καρκίνος. Τα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν αδιάκοπα ότι η εφαρμογή των συστάσεων της Μεσογειακής Πυραμίδας σχετίζεται με μακροζωία και καθυστέρηση της γήρανσης.
Οι ευεργετικές επιδράσεις της Μεσογειακής διατροφής στηρίζονται στην άφθονη καθημερινή κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, στην κατανάλωση δημητριακών ολικής άλεσης και ελαιολάδου, στην τακτική πρόσληψη ψαριών και οσπρίων, στην αποφυγή ζωικών λιπών και κρεάτων και στη συστηματική κατανάλωση ξηρών καρπών. Συγκεκριμένα οι ξηροί καρποί προτείνονται ως μια θαυμάσια εναλλακτική λύση ενδιάμεσου γεύματος (σνακ) με πλούσια διατροφική αξία, που δεν «φορτώνει» τον οργανισμό μας με περιττές «κενές» θερμίδες.


Ποιο είναι όμως το χαρακτηριστικό της Μεσογειακής Διατροφής που ενισχύει την υγεία μας; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι ότι οι ευεργετικές ιδιότητές της δεν μπορούν να αποδοθούν σε ένα μόνο τρόφιμο ή ομάδα τροφίμων. Είναι το σύνολο των τροφίμων, η συχνότητα που τα καταναλώνουμε και ο συνδυασμός τους που αναβαθμίζει τη διατροφή και την υγεία μας. Η πληθώρα των αντιοξειδωτικών ουσιών που περιέχονται στο ελαιόλαδο, τα φρούτα, τα λαχανικά και τους ξηρούς καρπούς καθώς η αυξημένη πρόσληψη φυτικών ινών σίγουρα αποτελούν ασπίδα προστασίας από τα χρόνια νοσήματα. Το χαρακτηριστικότερο όμως γνώρισμα της Μεσογειακής Διατροφής είναι η αυξημένη πρόσληψη των  «καλών λιπαρών» από το ελαιόλαδο και τους ξηρούς καρπούς αλλά και η μειωμένη πρόσληψη κορεσμένου λίπους που αποδεδειγμένα βλάπτει την υγεία της καρδιάς και των αγγείων και αυξάνει την τάση δημιουργίας αθηρωματικής πλάκας.


Η περιεκτικότητα των ξηρών καρπών σε λιπαρά κυμαίνεται από 50-70%. Ωστόσο αυτό που κάνει τη διαφορά είναι ότι είναι πλούσιοι σε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά και συγκεκριμένα στα πολύτιμα ω-3 λιπαρά. Τα ω-3 λιπαρά προάγουν την υγεία της καρδιάς και βελτιώνουν το λιπιδαιμικό προφίλ μειώνοντας την «κακή» (LDL) χοληστερόλη και τα τριγυκερίδια στο αίμα. Αντίθετα οι ξηροί καρποί έχουν ελάχιστη περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά, γεγονός που τα καθιστά πολύτιμα στο καθημερινό μας διαιτολόγιο. Μάλιστα τα αποτελέσματα πρόσφατων ερευνών δείχνουν ότι οι ξηροί καρποί δεν συμβάλλουν μόνο στην πρόληψη ασθενειών αλλά μπορούν να συνεισφέρουν και στη θεραπεία  της υπερχοληστερολαιμίας.


Σύσταση σε βιταμίνες και μέταλλα
Εκτός από την ιδανική σύσταση των ξηρών καρπών σε καλής ποιότητας λιπαρά, άλλο ένα στοιχείο που τα καθιστά πολύτιμα για την διατροφή μας είναι η υψηλή περιεκτικότητα τους σε βιταμίνες και μέταλλα. Η καθημερινή κατανάλωση ποικιλίας ξηρών καρπών στα πλαίσια ενός υγιεινού και ισορροπημένου διαιτολογίου μπορεί να μας εξασφαλίσει ότι παίρνουμε επαρκής ποσότητες βιταμινών και μετάλλων. Ας δούμε αναλυτικά ποιες βιταμίνες μας προσφέρουν οι ξηροί καρποί και ποιος είναι ο ρόλος τους στον οργανισμό μας.

Βιταμίνη Ε
Η βιταμίνη Ε είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη με  πολύ ισχυρή αντιοξειδωτική δράση. Προστατεύει τον οργανισμό από τη δράση των ελεύθερων ριζών που καταστρέφουν τις κυτταρικές δομές και το γενετικό υλικό (DNA) των κυττάρων. Αρκετές μελέτες δείχνουν ότι η επαρκής πρόσληψή της προστατεύει από καρδιαγγειακά νοσήματα και πιθανότατα από κάποιες μορφές καρκίνου. Θεωρείται επίσης ότι έχει αντιγηραντική δράση και ότι προστατεύει το δέρμα μας από τη πρόωρη γήρανση. Εκτός από τα φυτικά έλαια (ελαιόλαδο, ηλιέλαιο, σογιέλαιο), όλοι οι ξηροί καρποί και ιδιαίτερα τα αμύγδαλα, τα φουντούκια, ο ηλιόσπορος και τα φιστίκια (αράπικα, Αιγήνης) θεωρούνται πολύ καλές πηγές της βιταμίνης. Συγκεκριμένα μια χούφτα (30 γρ) από τους συγκεκριμένους ξηρούς καρπούς, μας προμηθεύει με το 25-35% των ημερήσιων αναγκών μας σε βιταμίνη Ε.

Βιταμίνες συμπλέγματος Β
Οι βιταμίνες της ομάδας αυτής συμμετέχουν σε σημαντικές λειτουργίες του μεταβολισμού μας. Η απελευθέρωση ενέργειας από τον μεταβολισμό των υδατανθράκων και των λιπών εξαρτάται άμεσα από τις βιταμίνες του συμπλέγματος. Επίσης οι βιταμίνες Β θεωρούνται απαραίτητες για την ομαλή λειτουργία του νευρικού συστήματος, την διατήρηση της υγεία του δέρματος και των μαλλιών. Το φυλλικό οξύ που ανήκει στην ομάδα των βιταμινών Β, θωρείται ότι μειώνει τα επίπεδα της ομοκυστεΐνης στο αίμα, τα αυξημένα επίπεδα της οποίας θεωρούνται ως παράγοντας κινδύνου για νοσήματα της καρδίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι μια χούφτα (30γρ) ξηρών καρπών μας προμηθεύει κατά μέσο όρο  με το 15-18% των ημερήσιων αναγκών μας σε φυλλικό οξύ. Σε ότι αφορά τις υπόλοιπες βιταμίνες Β, καλές πηγές τους θεωρούνται τα αμύγδαλα, τα φυστίκια και τα πεκάν.

Σίδηρος
Ο σίδηρος είναι το συστατικό της αιμοσφαιρίνης, της μυοσφαιρίνης και πολλών άλλων ενζύμων του οργανισμού μας που μεταφέρει και αποθηκεύει το πολύτιμο οξυγόνο στους ιστούς. Η έλλειψή του προκαλεί αδυναμία, διαρκές αίσθημα κόπωσης, ενώ σε παιδία και εφήβους σχετίζεται με μειωμένη νοητική λειτουργία, μείωσης της απόδοσης και έλλειψη συγκέντρωσης. Οι απαιτήσεις σε σίδηρο είναι ιδιαίτερα αυξημένες στα παιδιά και τους εφήβους, στις γυναίκες (ιδιαίτερα στις εγκύους), ενώ ιδιαίτερη προσοχή πρέπει να δείχνουν οι φυτοφάγοι για να εξασφαλίζουν καθημερινά ότι προσλαμβάνουν την απαραίτητη ποσότητα σιδήρου.
Τα φυστίκια, τα αμύγδαλα και τα καρύδια αποτελούν καλές πηγές μη αιμικού σιδήρου. Δηλαδή σιδήρου που δεν απορροφάται εύκολα από το γαστρεντερικό μας  σύστημα. Ωστόσο η απορρόφηση του μη αιμικού σιδήρου ενισχύεται ένα καταναλώνουμε τροφές πλούσιες σε βιταμίνη C (εσπεριδοειδή και τους χυμούς τους, ακτινίδιο, φράουλες).

Μαγνήσιο
Το μαγνήσιο είναι άλλο ένα βασικό συστατικό που το βρίσκουμε σε αφθονία στους ξηρούς καρπούς. Οι βασικές του λειτουργίες περιλαμβάνουν τη  συμμετοχή σε πολλά ενζυμικά συστήματα και τη διατήρηση της αρτηριακής πίεσης σε φυσιολογικά επίπεδα. Θωρείται απαραίτητο για την καλή λειτουργία του νευρικού συστήματος και βοηθά στη χαλάρωση του μυϊκού συστήματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι 1 χούφτα ξηρών καρπών μας δίνει το 8-20% της αναγκαίας ημερήσιας ποσότητας. Πλούσια σε μαγνήσιο είναι τα φουντούκια, τα αμύγδαλα, τα κουκουνάρια και τα κάσιους.

Μαγγάνιο
Το ιχνοστοιχείο αυτό συμμετέχει σε πολλές μεταβολικές λειτουργίες του οργανισμού καθώς και στον μεταβολισμό των λιπών και των υδατανθράκων. Θεωρείται απαραίτητο στοιχείο για την ανάπτυξη και την αναπαραγωγή. Ουσιαστικά όλοι οι ξηροί καρποί θεωρούνται άριστες πηγές μαγγανίου.

Χαλκός
Ο χαλκός είναι άλλο ένα ιχνοστοιχείο που συμμετέχει στην παραγωγή ενέργειας στον οργανισμό. Επίσης συμμετέχει στον σχηματισμό του κολλαγόνου και της ελαστίνης, στοιχείο που τονίζει την αναγκαιότητά του για την διατήρηση της υγείας του δέρματος. Θεωρείται σημαντικό για την έκφραση των γονιδίων και έχει σημαντική αντιοξειδωτική δράση. Τα κάσιους, ο ηλιόσπορος, τα φυστίκια και τα αμύγδαλα είναι πλούσιες πηγές του χαλκού.

Σελήνιο

Το σελήνιο είναι ένα βασικό ιχνοστοιχείο που αν και το χρειάζεται ο οργανισμός μας σε ελάχιστες ποσότητες είναι πολύ σημαντικό για την υγεία μας. Πρόσφατες μελέτες δείχνουν την πολύ σημαντική αντιοξειδωτική του δράση που φαίνεται ότι προστατεύει απέναντι στον καρκίνο. Επιδημιολογικές μελέτες έχουν δείξει ότι μειώνει τον κίνδυνο εκδήλωσης καρκίνου του προστάτη, πνεύμονα και του παχέως εντέρου.  Η ανεπαρκής πρόσληψη του σεληνίου, αφήνει απροστάτευτο τον οργανισμό μας στις βλαβερές συνέπειες των ελεύθερων ριζών, ενώ πρόσφατα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι επηρεάζεται και η ικανότητά μας να διαχειριζόμαστε το στρες. Οι ξηροί καρποί που είναι πλούσιοι σε σελήνιο είναι τα φυστίκια (αράπικα, Αιγίνης), ο ηλιόσπορος και τα μακαντέμια.

 

Όλοι οι ξηροί καρποί βοηθού στην καταπολέμηση των καρδιακών παθήσεων και του διαβήτη, μειώνουν την κακή χοληστερίνη και αυξάνουν την καλή ενώ προσφέρουν αντιοξειδωτική προστασία στον οργανισμό μας. Ας δούμε όμως αναλυτικά τι μας προσφέρει ο καθένας:

Αμύγδαλα:

  1. Είναι θαυμάσια πηγή μονοακόρεστων λιπαρών οξέων και βιταμίνης Ε (μια χούφτα 30γρ. αμύγδαλα, αποδίδει 165 θερμίδες, περιέχει 9γρ. μονοακόρεστων λιπαρών οξέων και προμηθεύει το 35% των ημερησίων αναγκών μας σε βιταμίνη Ε).
  2. Έχουν πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένο λίπος.
  3. Δεν περιέχουν καθόλου χοληστερόλη.
  4. Μειώνουν τα επίπεδα της «κακής» χοληστερόλης. Σε μετά-ανάλυση 7 ερευνών, φάνηκε πως τα αμύγδαλα συμβάλλουν στη μείωση της «κακής» χοληστερόλης, χωρίς να μειώνουν την «καλή» HDL χοληστερόλη.

Κολοκυθόσποροι:

  1. Οι κολοκυθόσποροι (πασατέμπος) θεωρείται από τους ανατολικούς λαούς ότι περιέχει ουσίες που αποτρέπουν τη μετατροπή ορμονών στον ανδρικό οργανισμό και συμβάλλουν με τον τρόπο αυτό στην πρόληψη του καρκίνου του προστάτη

 

Ηλιόσποροι:

  1. Οι ηλιόσποροι είναι πλούσιοι σε ιχνοστοιχεία και απαραίτητα στον οργανισμό λιπαρά οξέα.

Φιστίκια:

  1. Είναι εξαιρετικές πηγές δύο βιταμινών του συμπλέγματος Β (της νιασίνης και του φυλλικού οξέος).
  2. Περιέχουν φυτικές στερόλες, ουσίες που σε υψηλά ποσά συμβάλλουν στη μείωσητης απορρόφησης της χοληστερόλης. Υπενθυμίζεται ότι οι φυτικές στερόλες έχουν μπει εδώ και καιρό στη ζωή μας, μέσω του εμπλουτισμού συγκεκριμένων τροφίμων (μαργαρινών, γαλακτοκομικών), τα οποία προορίζονται για την μείωση των επιπέδων της χοληστερόλης.
  3. Βελτιώνουν τα επίπεδα ολικής και HDL χοληστερόλης σε υγιείς ενήλικες.
  4. Προσφέρουν σημαντικά αντιοξειδωτικά οφέλη.
  5. Τα αράπικα φιστίκια αποδίδουν 160 θερμίδες σε κάθε χούφτα, ενώ τα Αιγίνης 167 θερμίδες ανά θερμίδες ανά χούφτα.


Φουντούκια:

  1. Είναι πολύ καλή πηγή διαλυτών φυτικών ινών και μαγγανίου, ενός ιχνοστοιχείου που συμμετέχει σε αντιοξειδωτικά συστήματα του οργανισμού μας. Η δράση αυτή διαφαίνεται και από επιστημονική αντιξειδωτικής δυναμικής του πλάσματος του αίματος κατά 20%.
  2. Δεν έχουν καθόλου χοληστερόλη.
  3. Μια χούφτα φουντούκια αποδίδουν 177 θερμίδες.


Καρύδια:

  1. Αποτελούν μία από τις καλύτερες πηγές ω-3 λιπαρών οξέων στη φύση. Μια χούφτα καθαρισμένα καρύδια, περιέχουν 2,5γρ. ω-3 λιπαρών οξέων.
  2. Οι πολυφαινόλες των καρυδιών δείχνουν να αναστέλλουν την οξείδωση της  LDL χοληστερόλης, διαδικασία που αποτελεί πρωταρχικό στάδιο της αθηροσκλήρωσης.
  3. Επιπλέον βελτιώνουν τη λειτουργία των ενδοθηλίων των αγγείων. Σχετική μελέτη έδειξε πως μια χούφτα καρύδια ημερησίως, οδηγεί σε σημαντική βελτίωση της λειτουργίας του ενδοθηλίου των αγγείων.
  4. Μια χούφτα (30γρ) καθαρισμένα καρύδια δίνουν 185 θερμίδες.